![]() |
Comerç internacional |
Un dia t'aixeques i... et fas un suc de taronja amb taronges cultivades a Florida i cafè amb grans cultivats a Colòmbia. Durant l'esmorzar, veus un programa de notícies emès des de Nova York en un televisor fabricat al Japó. Et poses roba feta de cotó cultivat a Xina i cosida a les fàbriques de Tailàndia. Vas a treballar en un cotxe fet a l'Índia. A continuació agafes un llibre escrit per l'autor que viu a Massachusetts i que ha estat publicat per una companyia situada a Ohio i imprès amb paper d'arbres d'Oregón.
Això passa sovint a moltes persones de tot el món, i la majoria de les quals no coneix o desconeix la procedència dels productes.
Aquesta interdependència és possible perquè els individus comercien entre sí. Les persones que subministren bens i serveis no actuen mogudes per la generositat o per un interès pel seu benestar. Tampoc ho fan perquè un organisme públic els porti a fabricar el què és desitja, sinó que subministren a les persones bens i serveis que produeixen perquè obtenen alguna cosa a canvi.
El principi d'avantatge comparatiu explica la interdependència i els avantatges del comerç. Com la interdependència està tant extensa en el món modern, el principi d'avantatge comparatiu té nombroses aplicacions....
Tiger Woods passa molt temps en la gespa, és un dels millors golfistes. Imaginem, per exemple que pot tallar la gespa del seu jardí més ràpid que qualsevol altre persona. Però el fet de que pugui fer-ho, significa que ho ha de fer? Per respondre aquesta pregunta, podem utilitzar els conceptes de cost d'oportunitat (és allò el que s'ha de renunciar per obtenir-ne una altra) i avantatge comparatiu (és la capacitat per produir un bé amb un cost d'oportunitat menor que el d'un altre productor), suposem que Woods, pot tallar la gespa del seu jardí 2 hores. En aquests 2 hores, podria gravar un anunci de televisió per Nike i guanyar 10.000$. En canvi, Forrest Gump, que viu a la casa del costat, pot tallar la gespa de Woods en 4 hores. En aquestes 4 hores, podria treballar en un McDonald's i guanyar 20$.
En aquest exemple, per Woods el cost d'oportunitat de tallar gespa és de 10.000$ i per Forrest és de 20$. Woods té un avantatge absolut en l'activitat de tallar la gespa perquè pot fer el treball en menys temps. En canvi, Forrest té un avantatge comparatiu en aquesta activitat perquè té el cost d'oportunitat més baix.
En aquest exemple, els avantatges del comerç són enormes. En lloc de tallar la gespa del seu jardí, Woods hauria de fer l'anunci i contractar a Forrest perquè tallès la gespa. En la mesura en què li hauria pagar més de 20$ i menys de 10.000$, ambdós gaudirien d'un benestar major.
Escrit per Núria Serra i Dulcet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies pel comentari, en tant bon punt sigui possible el contestaré.